Artikel uit BN/DeStem van 08-12-2005

ZEEUWS-VLAANDEREN IN BEDRIJF
Het groene vitamientje bleef altijd rijden

Door Frank van Cooten


Donderdag 8 december 2005 - HULST - Josephus Polfliet begon in 1905 vanaf Stoppeldijk met een bodedienst op Terneuzen en Hulst. Met paard en wagen reed hij over de smalle kasseien door het Zeeuws-Vlaamse land. De vierde generatie Polfliet heeft inmiddels de leiding over deze familieonderneming. Transportbedrijf Polfliet in Hulst bestaat honderd jaar.


(Foto Camile Schelstraete en familie Polfliet)

In de woonkamer van het bedrijf aan de Aziëweg in Hulst halen huidig eigenaar Gino en tantes Vally, Loes en Tilly Polfliet herinneringen op. Foto's liggen verspreid op tafel. Van de oprichter Josephus en zijn zoons Albertus, Leonardus en Gerardus die alle drie in de voetsporen traden van vader.

De foto's vertellen de geschiedenis van dit Oost-Zeeuws-Vlaamse bedrijf. "Ik reed van kindsaf aan al mee maar mocht nergens aankomen", zegt Vally.

Zij heeft nog warme herinneringen aan de boterhammen in café Du Commerce in Terneuzen of frietjes op de Terneuzense weekmarkt als de boterhammen al op waren. De grondlegger van Polfliet Transport reed met pakjes naar Hulst en Terneuzen. Later kwamen daar spullen voor de apotheek en de veiling bij. Ook werden goederen vervoerd voor de schippers. Ook is Polfliet met kolen gaan rijden.

in 1947 kwamen de drie zoons in de zaak. Albertus is de grootvader van Gino. In dat jaar kocht Polfliet de eerste vrachtwagen. Een groen Fordje. "We noemden deze Ford ons groen vitamientje. Waarschijnlijk omdat deze auto het zo lang bleef doen. De Ford is later nog als smokkelauto voor boter gebruikt. Maar toen was de auto al bij ons weg, hoor."

In de jaren vijftig kreeg Polfliet de suikerfabrieken er als klant bij. Vrachtwagens volgeladen met bieten reden naar Sas van Gent.

Tijdens de watersnoodramp in 1953 reed Leonardus met zandzakken naar Ossenisse. Dat het transportbedrijf hulp bood, was vanzelfsprekend.

De vrachtwagens kwamen in die tijd de grens niet over. "In Zeeuws-Vlaanderen waren we immers de hele dag onderweg. De wegen waren immers nog niet van die kwaliteit als vandaag de dag", aldus Tilly Polfliet.

De thuisbasis was toen nog Rapenburg. "We gingen altijd koffie drinken in café De Koophandel. Dit café stond bij wat nu de rotonde Rapenburg/Tol is. Albertus was een graag geziene gast."

Het transportbedrijf verhuisde in 1959 naar Hulst. In 1961 kwam Leon in de zaak, zoon van Albertus en vader van huidig eigenaar Gino. Bleijko Beton in Walsoorden werd een grote klant.

Het werkgebied breidde zich uit tot Nederland en België. In 1980 werd transportbedrijf de Jonge & Zn overgenomen en startte ook de specialisatie in het vervoer van dranken.

Gino Polfiet startte in 1988 op 19-jarige leeftijd als medewerker van het transportbedijf. Tot vorig jaar had hij samen met zijn vader de leiding. Vader Leon kwam vorig jaar te overlijden. "Mijn vader had ons jubileum graag mee willen maken. Helaas mocht dat niet zo zijn."

Transportbedrijf Polfliet wordt nu gevormd door Gino en nog een chauffeur. Polfliet rijdt in de Benelux en Duitsland. "De lol van vroeger is er wel een beetje af", zegt Gino Polfliet. "Het verkeer is een stuk agressiever geworden. Er is weinig begrip voor de vrachtwagenchauffeur. Mensen hebben geen geduld meer. Maar het werk op zich blijft voor mij het mooiste vak."

Transportbedrijf Polfliet viert zaterdag 17 december feest vanwege het honderd-jarig bestaan. Dat gebeurt met een receptie van 19.00 tot 20.30 uur in het Hof van Vlaanderen in Hulst. De opbrengst van de receptie komt ten goede aan KWF Kankerbestrijding.